برنامه ریزی هاشمی رفسنجانی برای اموال مصادره شده آیت الله سیدکاظم شریعتمداری 
.........................................................................

آیت الله سیدکاظم شریعتمداری در خرداد 61 به همراهی با توطئه صادق قطب زاده متهم شد و بعد از آنکه از سوی جامعه مدرسین ، صلاحیت وی برای مرجعیت مردود اعلام شد، در حصر خانگی قرار گرفت.
بر اساس خاطرات آیت الله هاشمی رفسنجانی ، وی در تاریخ 7 شهریور 61 با مرحوم سید احمد خمینی توافق می کند که «پول های مصادره شده آقای سیدکاظم شریعتمداری به حزب جمهوری اسلامی داده شود. »
6 هفته بعد از این جلسه، در 21 مهر61، آیت الله هاشمی رفسنجانی با حجت الاسلام محمدی ری شهری ، مسئول پرونده قطب زاده و شریعتمداری تماس میگیرد و اموال مصادره شده آیت الله شریعتمداری را از وی مطالبه میکند که ری شهری در جواب هاشمی رفسنجانی میگوید که از اموال نقدی آیت الله شریعتمداری چیزی باقی نمانده و همه را «به دفتر تبلیغات اسلامی قم و خانواده های اعدام شدگان داده است. »
بر اساس مندرجات کتاب خاطرات هاشمی رفسنجانی ، وی که احتمالا از جواب ری شهری قانع نشده است ،تلاش میکند از اهرم مرحوم سیداحمد خمینی برای انتقال اموال آیت الله شریعتمداری به حزب جمهوری استفاده کند،بنابراین یک هفته بعد در تاریخ 28 مهر 61، جلسه ای در دفتر امام با حضور خودش ، مرحوم سید احمدخمینی و ری شهری برگزار میکند و در آن جلسه قرار میشود که «کل موال غیرمنقول آیت الله شریعتمداری به دفتر تبلیغات اسلامی قم داده شده و تمام اموال نقدی وی به مبلغ 13 میلیون ریال در اختیار حزب جمهوری اسلامی قرار گیرد. »
یکی از نکات مهم در کتاب خاطرات سال 61 هاشمی رفسنجانی ، انتقاد آیت الله خامنه ای از تندروی در شیوه تبلیغات و فضاسازی علیه آیت الله شریعتمداری توسط افرادی نظیر حجت الاسلام سیدمحمد موسوی خوئینی ها ،از رهبران اصلاح طلب امروز است.
منبع:کتاب «پس از بحرا ن »،خاطرات سال 61 هاشمی رفسنجانی

عبدالرضا داوری