از «زندان اوین » تا «مسجد نور»؛
تحلیل مجلس ختم همسر محمدرضا رحیمی بر اساس نظریه کنش ارتباطی هابرماس
................................................................................................
مراسم ختم همسر فقید آقای محمدرضا رحیمی، بعد از ظهر امروز در مسجد نور تهران برگزار شد. حضور جمع کثیری از مسئولین در این مراسم از جمله آقایان سیدعلی مقدم مدیر ارتباطات مردمی دفتر مقام معظم رهبری،محمدرضا باهنر نایب رئیس مجلس،روح الله حسینیان ، عزت الله ضرغامی و... برای تسلیت گویی به آقای محمدرضا رحیمی ، آن هم در شرایطی که وی به اتهام فساد مالی به 5 سال زندان محکوم شده و برای شرکت در مراسم ختم همسرش از «زندان اوین » مرخصی گرفته و به «مسجد نور » آمده ، بسیار معنادار است.
براستی این قبیل افراد که نامشان ذکر شد و سایر حاضران مجلس ختم امروز، اگر در ذهن خود آقای محمدرضا رحیمی را فردی فاسد و بدنام میدانستند ، حاضر می شدند وجهه سیاسی خود در برابر قلم و دوربین ده ها خبرنگار و عکاس به میان آورده ، وارد مسجد نور شوند و به آقای رحیمی سرسلامتی دهند؟
این ذهنیت و رفتار حاضران در مجلس ختم همسر آقای رحیمی را حتما باید جدی انگاشت چون تضاد ذهنیت عمومی با تحولات حاکم در یک جامعه بر اساس نظریه کنش ارتباطی هابرماس، بحران آفرین است.
یورگن هابرماس در نظریه « کنش ارتباطی » معتقد است ، هنگامی که واقعیت ها و ارزشهای یک جامعه که از طریق تعاملات و کنشهای اجتماعی در جهان زیست همان جامعه بازتاب می یابد ، با واقعیت های سیستم حاکم در تباین قرار گیرد ، روند فروپاشی اجتماعی آغاز می شود. 
هابرماس افزایش کشمکش میان جهان زیست و سیستم حاکم در یک جامعه را باعث مشروعیت زدایی و امنیت زدایی سیستم میداند چون به اعتقاد هابرماس نهادهای تشکیل دهنده هر سیستم نیازمند مشروعیت هستند والا به بحران کشیده می شوند و اگر اعتقاد کنشگران اجتماعی این باشد که رفتار سیستم حاکم در مقابل وجدان عمومی قرار دارد ،بحران اجتماعی فراگیر خواهد شد.

عبدالرضا داوری